AKUMULATORY SAMOCHODOWE       START&STOP SYSTEM        AKUMULATORY EFB i AGM AKUMULATORY
wałbrzych, akumulatory AKUMULATORY    DO SAMOCHODÓW    Z    SYSTEMEM    START   -   STOP.      EFB    i    AGM Wałbrzych, ul Długa 3C
Akumulatory na FB



SKLEP MOTORYZACYJNY WAŁBRZYCH ul. DŁUGA 3 C
tel. 605 140 345


W samochodach z systemem Start-Stop stosuje się akumulatory wykonywane w technologii EFB lub AGM.
   Akumulatory typu EFB, w odróżnieniu od klasycznych, mają płyty dodatnie z odlewu grawitacyjnego, pokryte powłoką poliestrową, co zwiększa odporność na częste rozładowywanie i ładowanie prądem o dużym natężeniu (czyli płyty tego akumulatora są inaczej skonstruowane niż w tradycyjnym akumulatorze).
   Akumulatory typu AGM mają z kolei między płytami (także w konstrukcji jak te EFB) włókno szklane, które całkowicie wchłania elektrolit. Na zaciskach akumulatorów tego typu akumulatora można uzyskać nieco wyższe napięcie. Są też bardziej odporne na tzw. głębokie rozładowanie.
   System zarządzania energią w samochodzie jest przygotowany do współpracy z akumulatorem określonego typu. Komputer w samochodzie odczytuje napięcie, natężenie i temperaturę z akumulatora za pomocą klemy IBS. (Taka niewielka kostka najczęściej przy klemie ujemnej). Dane te są przekazywane do komputera i analizowane. Ponieważ akumulator EFB ma nieco inne parametry elektryczne niż akumulator AGM dlatego nie powinno się stosować ich zamiennie. Może to (ale nie musi) spowodować sygnalizowanie błędów przez komputer w samochodzie. Na podstawie danych system zarządzania energią w samochodzie podejmuje decyzje. I tak na przykład potrafi wyłączyć system "Start-Stop", albo podnieś nieco oborty silnika na biegu jałowym, aby szybciej doładować akumulator i jednocześnie sprostać zapotrzebowaniu na prąd dla innych włączonych właśnie odbiorników energii.

AKUMULATORY DO SAMOCHODÓW Z SYSTEMEM START-STOP
TYP technologia pojemność
[ Ah ]
prąd rozr.
[ A ]
wymiary
dł/szer/wys
E F B
CENTRA CL600 E F B 60 640 242/175/190
VARTA N60 E F B 60 640 242/175/190
PERFECT E F B 62 580 242/175/190
DYNNAMIC E F B 62 580 242/175/190
CENTRA CL652 E F B 65 650 278/175/175
VARTA D54 E F B 65 650 278/175/175
EXIDE E F B 70 720 278/175/190
VARTA N70 E F B 70 760 278/175/190
PERFECT E F B 72 720 278/175/190
DYNNAMIC E F B 72 720 278/175/190
CENTRA CL752 E F B 75 730 315/175/175
VARTA E46 E F B 75 730 315/175/175
CENTRA CL800 E F B 80 720 315/175/190
VARTA N80 E F B 80 800 315/175/190
PERFECT E F B 82 800 315/175/190
VARTA N95 E F B 95 850 353/175/190
DYNNAMIC E F B 100 900 353/175/190
PERFECT E F B 100 900 353/175/190
A G M
YUASA A G M 50 520 207/175/190
CENTRA CK60 A G M 60 680 242/175/190
VARTA D52 A G M 60 680 242/175/190
YUASA A G M 60 680 242/175/190
CENTRA CK700 A G M 70 760 278/175/190
VARTA E29 A G M 70 760 278/175/190
CENTRA CK800 A G M 80 800 309/175/190
EXIDE EK800 A G M 80 800 309/175/190
VARTA F21 A G M 80 800 309/175/190
VARTA G14 A G M 95 850 353/175/190
CENTRA CK1050 A G M 105 950 393/175/190
YUASA A G M 105 950 393/175/190
VARTA H15 A G M 105 950 393/175/190
.




















































System START-STOP w samochodach osobowych.

System ten powoduje wyłączanie silnika spalinowego przy krótkim zatrzymaniu pojazdu np. na czas oczekiwania na zmianę świateł przed wjazdem na skrzyżowanie.

Działanie systemu Start-Stop uzależnione jest od wielu czynników, jak na przykład: temperatura otoczenia, temperatura silnika, zadana temperatura wewnątrz pojazdu, ale najważniejszym i podstawowym czynnikiem jest poziom naładowania akumulatora, ponieważ akumulator to "serce" samochodu Start-Stop. Akumulator połączony jest z elektroniką pokładową poprzez system zarządzania akumulatora (BMS - Battery Management System) i inteligentny sensor (IBS - Intelligent Battery Sensor), które dokładnie monitorują jego stan oraz współpracę z pozostałymi systemami pokładowymi.

Akumulator podczas wyłączenia silnika w samochodzie gwarantuje, że urządzenia poprawiające komfort użytkownika, jak na przykład podgrzewane fotele, klimatyzacja postojowa lub automatyczne funkcje Start-Stop działają poprawnie. A więc akumulator taki musi być dostosowany do takich wymagań. Tradycyjny akumulator rozruchowy zużyje się bardzo szybko przy takiej eksploatacji I system BMS zacznie wyświetlać komunikaty o błędach lub wyłączać różne urządzenia elektryczne: radio, otwieranie szyb, klimatyzację itd. itp. Pierwszym i najczęściej spotykanym sygnałem jest wyłączenie przez komputer pokładowy funkcji "start-stop".

Sprawność akumulatora widoczna jest przede wszystkim w ruchu miejskim, w którym ze względu na np. zmianę świateł dochodzi do średnio czterech uruchomień silnika na kilometr. Akumulator, poddawany tu cyklicznym obciążeniom, musi niezawodnie pracować nawet przy częściowym stanie jego naładowania. Poza tym musi szybko akumulować energię z alternatora lub z odzyskanej energii hamowania w procesie rekuperacji.

Akumulatory konwencjonalne nie nadają się do samochodów Start-Stop, ponieważ nie są wytrzymałe na obciążenia cykliczne a ich użycie może spowodować przedwczesną awarię nie tylko akumulatora ale również elektroniki pojazdu. Jak pokazały testy, konwencjonalny akumulator ołowiowo-kwasowy traci w pojeździe z systemem Start-Stop 7-16 % swojej pojemności ładowania w ciągu tylko jednego tygodnia.

Na uwagę zasługuje zaawansowany system Start-Stop, którego funkcjonalność została wzbogacona o akumulację energii hamowania (proces rekuperacji) oraz alternator ograniczający ładowanie akumulatora w momencie przyspieszania, czyli ładowanie akumulatora z ograniczeniem prądowym.

Systemy Start Stop wymagają specjalnie skonstruowanych akumulatorów. Jeden z producentów akumulatorów - Johnson Controls -dostarcza do samochodów Start-Stop akumulatory VARTA Start-Stop (EFB) oraz VARTA Start-Stop Plus (AGM). EFB oznacza "Enhanced Flooded Battery", czyli akumulator kwasowo ołowiowy o wydłużonej żywotności. Przeznaczony do samochodów ze standardowym systemem Start-Stop. Płyty w akumulatorze EFB są grubsze w porównaniu z konwencjonalnymi akumulatorami kwasowymi i wzmocnione są specjalną powłoką z poliestru, która pomaga lepiej utrzymać masę czynną w płycie. Poza tym posiada dwa razy wyższą wytrzymałość cykliczną w porównaniu do akumulatorów konwencjonalnych i może być rozładowywany bez utraty funkcjonalności.

Akumulator Start-Stop Plus w technologii AGM "Absorbent Glass Mat", wyposażony w separatory z włókna szklanego całkowicie absorbujące elektrolit to idealne rozwiązanie dla samochodów stosujących zaawansowaną technologię Start-Stop, które pozwalają na oszczędność paliwa, na odzyskiwanie energii hamowania w procesie rekuperacji lub ograniczanie ładowania akumulatora w procesie przyspieszania pojazdu. To także 3 - 4 większa wytrzymałość cykliczna w porównaniu do konwencjonalnych akumulatorów oraz bardzo duża moc rozruchowa także przy niskim stanie naładowania. System uszczelnienia akumulatora wykonanego w technologii AGM zawiera jednokierunkowy zawór ciśnieniowy zwany VRLA (Valve Regulated Lead Acid). Otwiera się on z chwilą nadmiernego wzrostu ciśnienia nagromadzonych gazów ( zjawisko to może nastąpić np. podczas przeładowywania akumulatora ) i bezpiecznie odprowadza powstały gaz na zewnątrz, zapobiegając rozsadzeniu obudowy. Dzięki technologii AGM, akumulator ma bardzo niski opór wewnętrzny a tym samym skraca się czas reakcji pomiędzy masą czynną płyty a elektrolitem. Także w przypadku ładowania akumulatora w skrajnie niskiej temperaturze uzyskuje się znacznie lepsze parametry magazynowania energii.




strona główna    VARTA    CENTRA    motocyklowe    oleje    prostowniki    poradnik    kontakt   

akumulatory hurtownia akumulator hurt